Wat betekent Ghookja - Reisverslag uit Antwerpen, België van Nina & Liz aka GHOOKJA - WaarBenJij.nu Wat betekent Ghookja - Reisverslag uit Antwerpen, België van Nina & Liz aka GHOOKJA - WaarBenJij.nu

Wat betekent Ghookja

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nina & Liz

21 December 2007 | België, Antwerpen

Ghookja staat voor Ghana een sprookje.
Ons oorspronkelijke doel was sprookjes opsnuiven in Ghana en die verwerken in een documentaire.

Nu gaat heeft ons project vorm gekregen

We gaan nog steeds vertellingen opnsuiven en verfilmen. Maar dit doen we binnen de organisatie Tsatsaboli. Deze organisatie werk via expressie (toneelkunsten en beeldende kunsten) aan het zelfbeeld van kinderen om hen de mogelijkheid te bieden te functioneren in de armoede. Maar het project spoort de kinderen in de eerste plaats aan niet te berusten in hun situatie, maar te vechten voor hun toekomst.

Door intensief te werken met de jonge kinderen hopen wij daartoe een steentje bij te dragen.

Wij zullen eerst de vertelcultuur van Ghana opsnuiven en de Ewe cultuur observeren, om daarna met de leerkrachten in twee lagere scholen een "verhaal/sprookje" te verwerken en weer te geven op video. De kers op de taart wordt een filmvoorstelling voor het hele dorp.

Nina & Liz

Ghookja is een intercultureel project rond sprookjes in Ghana. Wij snuiven de sprookjes op die in Ghana leven. We werken met kinderen rond een Westers sprookje en komen terug met een rugzak vol vertellingen en verhalen. In Ghana zelf hopen we bij te dragen aan de vorming van een positief zelfbeeld bij jonge kinderen door met hen een filmpje te maken, waarin ze de hoofdrol spelen!